იმედი პროლებშია


,,ცრუ განგაში, ცხრა მთას იქით”
დათა თავაძის სპექტაკლი



სამეფო უბნის თეატრის დაარსების მთავარი მიზანი, შექმნილიყო ახალი, ექსპერიმენტული ხასიათის თეატრი, უდავოა რომ მიღწეულია და მეტიც მან თამამი, პროვოკაციული ხასიათიც შეიძინა. რეჟისორი დათა თავაძე თეატრის ამ ტრადიციას აგრძელებს, ამჯერად მან ყველაზე ცნობილი თანამედროვე ბრიტანელი დრამატურგების: მარტინ კრიმპისა და ქერილ ჩერჩილის გახმაურებული პიესები თავისი სპექტაკლით ,,ცრუ განგაში, ცხრა მთას იქით" სამეფო უბნის თეატრის სცენაზე გააცოცხლა. რეჟისორმა მარტინ კრიმპის სამი: ,,ცრუ განგაში", ,,სახით კედლისკენ" და ,,მთელი უსაზღვრო ლურჯი ცა", ხოლო ქერილ ჩერჩილის ერთი პიესა: ,,ცხრა მთას იქით" გამოიყენა.
,,-უი! -რა? -არაფერი. -უი! -რა? -ისევ დაჯდა. -უი! -რა? -არაფერი. -უი! -რა? -ისევ დაჯდა...“ მსგავსი დიალოგებითა და სწრაფი ადგილმონაცვლეობით სცენაზე სამი მსახიობი: თორნიკე გოგრიჭიანი, ნატა მურვანიძე და კატო კალატოზიშვილი მაყურებლისთვის, სწორედაც რომ ,,ცრუ განგაშს“ ქმნიან. განგაშს, რომელიც სცენისა და დარბაზის ზღვართან მთავრდება. რეჟისორმა დავით გაბუნიასთან ერთად დრამატურგის მარტინ კრიმპის ორი პიესა: ,,მთელი უსაზღვრო ლურჯი ცა“ და ,,სახით კედლისკენ“ სპექტაკლის პირველ მოქმედებაში მოაქცია. ვფიქრობ ამ გადაწყვეტილების შედეგია სპექტაკლის ტემპორიტმის ერთგვარი სტატიკურობა. რეჟისორმა პიესებში მიმდინარე მოვლენები სამ მსახიობს მიანდო,, რაც მსახიობისთვის უდაოდ რთული დავალებაა. მიუხედავად ახალგაზრდული ასაკისა დათა თავაძე ბრწყინვალედ ფლობს მსახიობთან მუშაობის სხვადასხვა ხერხებსა და მიდგომებს, იგი არასოდეს იზღუდავს თავს რომელიმე კონკრეტული სისტემისა თუ მეთოდის ჩარჩოთი. თბილისის საერთაშორისო ფესტივალის ,,georgian showcase-მა" აჩვენა, რომ ეს არაერთი ახალგაზრდა რეჟისორისთვის აქილევსის ქუსლია.
ამ სამ არაჩეულებრივ მსახიობს შორის დანამდვილებით მყარიკავშირიათუმცა მაყურებელსა და მსახიობებს შორის დიალოგი არდგებამიუხედავად ხშირი პირდაპირი მიმართვისამასობრივ სცენაშიდარბაზში კონკრეტული მაყურებლის კონკრეტული მსახიობებისგანმიშტერებისათუ ეს ოდენ ,,ტრენდულილანძღვა-გინებისა. ,,ცრუგანგაში“ ,,In yer face theatre”-ის პრინციპზეა აგებულირომელიცრეჟისორმა გარკვეულწილად დაარღვია და თავისი ინტერპრეტაციაშესთავაზა მაყურებელსთუმცა ,,დანიური სასცენო ხელოვნებისსკოლისალუზიები (თუ ციტატებირთული შესამჩნევი არ არის.
ყვითელი პრესის ფენომენი რეჟისორისთვის მთავარი ინტერესის საგანიგამოდგაშესაბამისად სპექტაკლის რეკვიზიტი ჟურნალისტისთვისაუცილებელი ნივთებისაბეჭდი მანქანაფოტოაპარატი დავიდეოკამერაარეჟისორი იმდენად კარგად იყენებს ამ ყველაფერსრომიქმნება შთაბეჭდილება თითქოს ვიღაცეები სადღაც ისე წერენ ჩვენდღევანდელობას როგორც მათ აწყობთაღსანიშნავია პირველიმოქმედების ფინალში ჩნდება გაზეთი და მსახიობებს შორისგათამაშებული დიალოგი ერთგვარ სცენიურ აბსურდს ქმნისრომელსაც რეჟისორის გადაწყვეტილებით არც მკაფიოინტელექტუალური შინაარსი აქვს და არც ემოციური სიღრმე.
მეორე მოქმედებაში თამაშდება ქერილ ჩერჩილის დისტროპიულიპიესა ,,ცხრა მთას იქით“, რომელმაც ჯორჯ ორუელის ,,1984“-თან გააჩინაასოციაციაარ ვყოფილვარ პირველივინც ურთიერთკავშირი იპოვა ამორ ნაწარმოებს შორისმაიკლ ბილინგტონი ,,The Guardian”-ში წერსრომქერილ ჩერჩილის სწორედ ამ პიესით შეგვიძლია ,,1984“ დავივიწყოთთუმც ჩემი სუბიექტური აზრითრეჟისორი სპექტაკლში რომანიდანგარკვეულ პასაჟებს იყენებს (რაშიც ცუდს ვერაფერს ვხედავ). არ ვიცირამდენად მართალი ვართუმცა ვფიქრობრომ კოსტიუმების მუქილურჯი ფერი შემთხვევითი არააეს ერთგვარი გადაძახილია ჯორჯორუელთანვინაიდან პიესასა და რომანში გამოყენებული მეტაფორებიმსგავსიაჯოანი (კატო კალატოზიშვილიდა ტოდი (თორნიკეგოგრიჭიანიისევე ქმნიან ქუდებსრომელიც გონებაჩაკეტილისაზოგადოების გონებაჩაკეტილობას გაუსვამს ხაზსროგორც ჯულიადა უინსტონი მუშაობენ ,,დიდი ძმისთვის“. რეალურად ჯოანი დატოდი ზუსტად იგივენაირი ,,აზრკრიმინალები“ არიანროგორცჯულია და უინსტონისპექტაკლის მიწურულს ჰარპერსა (ნატამურვანიძედა ტოდს შორის გამართული დიალოგი სატირულიაირმები 3 კვირაა რაც ამათ მხარეს გადმოვიდნენკატები ცუდები არიანრომელიღაცა ცხოველი რომელიღაცა ქვეყანას შეუერთდარომელიღაცა ქვეყნის მოქალაქეები არ ვარგიან და .აპოკალიპსისწინა ქაოსი რეჟისორის გადაწყვეტილებით ყოველგვარ დინამიზმს არისმოკლებულიამის გამო სცენაზე არსებული არეულობა მაყურებელშიარანაირ განცდას არ აჩენს (რთული სათქმელია ამ ხერხს შეგნებულადმიმართავს რეჟისორითუ არა). ჯოანი სცენაზე შემოსვლისას ყვება ცხრამთის იქით მიღწევის ამბავსთუ როგორ გაუჭირდა გადარჩენარომლამის მოკვდა მხოლოდ იმიტომრომ არ იცოდათუ ვინ ვის მხარესიყოკატო კალატოზიშვილი ბრწყინვალედ ასრულებს ამ სცენასმასბოლომდე აქვს გააზრებული აპოკალიპსურ სამყაროში მცხოვრებიგმირის მდგომარეობაეს სპექტაკლის ყველაზე შთამბეჭდავი დაემოციური ეპიზოდიაბოლოს ისევ საბეჭდი მანქანის ხმა ისმისთითქოსსადღაც ამ ისტორიას ვიღაც უკვე თავისებურად წერს და სცენაცბნელდება... მწერალი დავით გაბუნიარეჟისორი დათა თავაძემუსიკოსი ნიკა ფასური და მხატვარი ქეთი ნადიბაიძე ძალიანსაინტერესო შემოქმედებით გუნდს კრავენვფიქრობოთხივე ერთიანშემოქმედებით ტალღაზეა და ძალიან კარგად ესმით ერთმანეთისსცენის ყოველი მონაკვეთი ათვისებულიადახვეწილი სცენოგრაფია დაგემოვნებიანი მუსიკა სპექტაკლის ერთიან ფორმას ქმნიანაქ ყოველიდეტალი კარგად არის მოფიქრებულიშემთხვევითი არაფერიავფიქრობსპექტაკლი ექსპერიმენტული ნამუშევარიამაგრამ მისიმეტაფორები და პარალელები ზედმეტად ,,დაშიფრულიადამაყურებლისთვის არ ტოვებს მკაფიო მსჯელობის საგანს
საგულისხმოა, რომ სპექტაკლის დადგმის პერიოდს დაემთხვა თბილისში მომხდარი ,,გავრილოვის ღამე“, რამაც სპექტაკლის ხასიათზე აშკარა გავლენა იქონია. ვინ არის სამეფო უბნის თეატრის მაყურებელი? ახალგაზრდა თაობა, ადამიანები, რომლებიც ამ მოვლენების მიმდინარეობისას ვიდექით პარლამენტთან, რუსეთის ყოფილ საელჩოსთან თუ უნივერსიტეტებთან, რათა ჩვენი შესაძლებლობების ფარგლებში გაგვეწია წინააღმდეგობა ქართული მიწისა და მენტალობის ოკუპაციისთვის. ბევრი რამის წინაშე უძლურნიც აღმოვჩნდით, სპექტაკლში მოთხრობილ მოვლენათა ქაოტურობა ჩვენი ყოველდღიურობის ნაწილიცაა და ჩვენ ვერ ვხედავთ მასში რაიმე ახალს, საიმედოს, იგი მხოლოდ და მხოლოდ ასახვაა ჩვენი რეალობის. ვეცდები ისევ ჯორჯ ორუელს დავესესხო - წარმოვიდგინოთ რომ თბილისელთა უმეტესი ნაწილი ,,აზრკრიმინალებადაა“ გადაქცეული (ადამიანებად, რომლებიც თავიანთი ყოველდღიურობის აბსურდულობა იციან, თუმცა ამის წინააღმდეგ წასვლისთანავე მათ ფიზიკურ ზიანს აყენებენ, რომელიც საბოლოოდ ადამიანებს მორალურ სახესაც აკარგვინებს). აზრკრიმინალი რეჟისორი თავის ნაშრომს წარუდგენს აზრკრიმინალ მაყურებელს, აზრკრიმინალი თეატრმცოდნეები აზრკრიმინალურ რეცენზიებს დაწერენ და არაფერი შეიცვლება, საზოგადოება ერთ წრეზე გააგრძელებს ბრუნვას. ჩემთვის ყველაზე საინტერესოა გავიგო იმ ადამიანების აზრი, ვინც ამ ქაოტურ რუტინაში არ ცხოვრობს, ვისთვისაც ჯერ კიდევ მთავარია ადამიანური ფასეულობები და შეძლებენ გარედან შეხედონ სპექტაკლში განვითარებულ მოვლენებს. მართლაც, რას იტყვიან ჩვენი ქვეყნის პატარა ქალაქებსა და დაბებში მცხოვრები ადამიანები, რომლებშიც იმაზე მეტია სულიერი და მორალური ძალა, ვიდრე ეს მათ ჰგონიათ. ისევ ორუელს დავუბრუნდები და ვიტყვი რომ: ,,იმედი პროლებშია“.

Comments

Popular posts from this blog

დაისაჯოს სისტემა და არა ადამიანი

ფარუგა და ათი მცნება

ინტელექტუალური ავანგარდი